- Menu przedmiotowe
- Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw (druki urzędowe)
- Podatki
Podatki
1. Podatek od środków transportowych
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 1170),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 grudnia 2018 r. w sprawie wzoru deklaracji na podatek od środków transportowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2436)
Wymagane dokumenty:
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 i ust. 6 pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 1170), podmioty na których ciąży obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych mają obowiązek:
- składać w terminie do 15 lutego deklaracje na podatek od środków transportowych na danych rok podatkowy, sporządzone na formularzu według określonego wzoru. W przypadku gdy obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku,
- odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśniecie obowiązku podatkowego, lub zmiany miejsca zamieszkania lub siedziby - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności.
Przy składaniu deklaracji należy przedstawić dowód rejestracyjny pojazdu, umowę kupna-sprzedaży lub fakturę.
Opłaty:
- brak
Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Gminy Zawonia
Referat Finansowy
tel. 71 312 81 82, 71 312 81 93 w. 65
e-mail:
Termin składania dokumentów:
- Podatek płatny jest w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminie do dnia 15 lutego i do dnia 15 września każdego roku z zastrzeżeniem określonym w art. 11 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Niezapłacony w terminie podatek wraz z odsetkami za zwłokę podlega ściągnięciu w drodze egzekucji administracyjnej.
Termin rozpatrzenia sprawy:
- Podatek jest płatny na podstawie złożonej deklaracji - bez wezwania organu podatkowego, w dwóch równych ratach, w terminie do dnia 15 lutego i do dnia 15 września każdego roku.
Tryb odwoławczy:
- w przypadku nie zrealizowania obowiązku podatkowego w myśl art. 21 § 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja Podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), organ podatkowy wydaje decyzję w sprawie określenia wysokości zobowiązania w podatku od środków transportowych za dany rok. Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu, za pośrednictwem Wójta Gminy Zawonia, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Uwagi i dodatkowe informacje:
- Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany lub nabyty, powstaje także od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został dopuszczony ponownie do ruchu po upływie okresu na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu.
Jeżeli obowiązek podatkowy powstał:
- po dniu 1 lutego, a przed dniem 1 września roku podatkowego, podatek za ten rok płatny jest w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminie:
- w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego – I rata,
- do dnia 15 września roku podatkowego – II rata,
- od dnia 1 września danego roku, podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym środek transportowy został wyrejestrowany lub wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.
Pliki do pobrania:
Deklaracja na podatek od środków transportowych DT-1.pdf (184,90KB)
Deklaracja na podatek od środków transportowych DT-1.XLS (391,50KB)
Załącznik do deklaracji na podatek od środków transportowych DT-1a.pdf (256,93KB)
Załącznik do deklaracji na podatek od środków transportowych DT-1a.XLS (275,00KB)
2. Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych
Podstawa prawna:
- Art. 48 i art. 67 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2020, poz. 1325 ze zm.).
- Art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t. jedn. Dz. U. z 2018, poz. 363ze zm.).
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o zastosowanie ulgi w podatku z uzasadnieniem - w uzasadnieniu wniosku należy opisać szczegółowo sytuację majątkową i materialną rodziny, podać źródła i wysokość dochodów, informację o korzystaniu ze środków pomocy społecznej (rodzaj i wysokość uzyskiwanej pomocy) wskazanie okoliczności, które uniemożliwiają uregulowanie należności podatkowych,
- Oświadczenie o stanie majątkowym, materialnym, rodzinnym.
- Do wniosku należy dołączyć kserokopię dokumentów potwierdzających trudną sytuację podatnika.
- W przypadku przedsiębiorców wnioski należy składać, zgodnie z przepisami o pomocy publicznej –formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.
Opłaty:
- brak
Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Gminy Zawonia
Referat Finansowy
tel. 71 312 81 82, 71 312 81 93 w. 65
e-mail:
Termin składania dokumentów:
- brak
Termin rozpatrzenia sprawy:
- Nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż wciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia informacji.
Tryb odwoławczy:
- od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu, za pośrednictwem Wójta Gminy Zawonia, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Uwagi i dodatkowe informacje:
- Stosowanie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych na wniosek podatnika będącego beneficjentem pomocy, następuje z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. (Dz. U. z 2020 r., poz. 708). Zaistnienie przesłanek do wydania pozytywnej decyzji nie obliguje, a jedynie zezwala na jej wydanie.
- Zgodnie z art. 37 ust. 1 pkt 2 lit. f oraz lit. g ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 roku, poz. 869 ze zm.) Wójt / Burmistrz / Prezydent Miasta podaje do publicznej wiadomości w terminie do dnia 31 maja roku następnego:
- wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej łącznie 500 zł, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyn umorzenia,
- wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym udzielono pomocy publicznej.
Pliki do pobrania:
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.xlsx (77,25KB)
Oświadczenie o stanie majątkowym, materialnym, rodzinnym.doc (97,00KB)
Wniosek o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych.docx (17,42KB)
3. Wydanie zaświadczenia
Podstawa prawna:
- Art. 306 a § 1- 306 n ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2 (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1000 ze zm.)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 695 ze zm.)
Wymagane dokumenty:
- brak
Opłaty:
- opłata skarbowa - 17,00 zł – zaświadczenie o posiadaniu gospodarstwa, zaświadczenie o posiadaniu gospodarstwa rolnego i dochodach z gospodarstwa
- opłata skarbowa - 21,00 zł – zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach i opłatach
- opłacie skarbowej nie podlegają między innymi: podania i załączniki do podań wydawanych w sprawach alimentacyjnych, ubezpieczenia społecznego, zdrowotnego, opieki społecznej, zatrudnienia, świadczeń socjalnych.
Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Gminy Zawonia
Referat Finansowy
tel. 71 312 81 82, 71 312 81 93 w. 65
e-mail:
Termin składania dokumentów:
- brak
Termin rozpatrzenia sprawy:
- bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku
Tryb odwoławczy:
- Na postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia stronie przysługuje zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu, za pośrednictwem Wójta Gminy Zawonia, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Uwagi i dodatkowe informacje:
- Zaświadczenie wydaje się w oparciu o ewidencję podatkową.
- Każdy złożony wniosek kończy się wydaniem zaświadczenia lub postanowieniem o odmowie wydania zaświadczenia.
Pliki do pobrania:
Wniosek o wydanie zaświadczenia.docx (18,48KB)
4. Zgłoszenie obowiązku podatkowego (osoby fizyczne)
Podstawa prawna:
- art. 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1170 ze zm.)
- art. 6a ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1256 ze zm.)
- art.6 ustawy z dnia 30 października 2020 r. o podatku leśnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 888 ze zm.)
Wymagane dokumenty:
- złożenie informacji w sprawie podatku od nieruchomości IN-1
- złożenie informacji w sprawie podatku rolnego IR-1
- złożenie informacji w sprawie podatku leśnego IL-1
Opłaty:
- brak
Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Gminy Zawonia
Referat Finansowy
tel. 71 312 81 82, 71 312 81 93 w. 65
e-mail:
Termin składania dokumentów:
- Podatnik zgłasza obowiązek podatkowy i zmiany w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie, zmianę lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego.
Termin rozpatrzenia sprawy:
- Nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia informacji.
Tryb odwoławczy:
- Odwołanie przysługuje w przypadku otrzymania decyzji podatkowej. Odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu, za pośrednictwem Wójta Gminy Zawonia, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Uwagi i dodatkowe informacje:
- brak
Pliki do pobrania:
Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych IN-1.pdf (68,06KB)
Załącznik do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych ZIN-1.pdf (41,38KB)
Załącznik do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych ZIN-2.pdf (41,22KB)
Załącznik do informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych ZIN-3.pdf (39,12KB)
IR-1 Informacja o gruntach obow. od 01.07.2019 r..pdf (55,25KB)
ZIR-1 Informacja o gruntach - przedmioty podlegaj_ce opodatkowaniu obow. od 01.07.2019 r..pdf (39,45KB)
ZIR-2 Informacja o gruntach - przedmioty podlegaj_ce zwolnieniu obow. od 01.07.2019 r..pdf (38,54KB)
ZIR-3 Informacja o gruntach - dane pozosta_ych podatników obow. od 01.07.2019 r..pdf (39,05KB)
Informacja o lasach IL-1.pdf (48,58KB)
Załącznik do informacji o lasach ZIL-1.pdf (36,98KB)
Załącznik do informacji o lasach ZIL-2.pdf (36,86KB)
Załącznik do informacji o lasach ZIL-3.pdf (39,02KB)
5. Zgłoszenie obowiązku podatkowego (osoby prawne)
Podstawa prawna:
- art. 6 i art. 9 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1170 ze zm.)
- art. 6a ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1256 ze zm.)
- art.6 ustawy z dnia 30 października 2020 r. o podatku leśnym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 888 ze zm.)
- art. 21 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.).
Wymagane dokumenty:
- Deklaracja;
- Specyfikacja danych wykazanych w deklaracji podatkowej.
Deklaracje na podatki :
Od nieruchomości - DN-1 + załączniki ZDN-1 i ZDN-2
Rolny - DR-1 + załączniki ZDR-1 i ZDR-2
Leśny - DL-1+ załączniki ZDL i ZDL-2
Wymienione deklaracje składają również jednostki organizacyjne oraz spółki nieposiadające osobowości prawnej
Opłaty:
- brak
Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Gminy Zawonia
Referat Finansowy
tel. 71 312 81 82, 71 312 81 93 w. 65
e-mail:
Termin składania dokumentów:
- Termin składania deklaracji na podatek :
- Rolny i leśny do dnia 15 stycznia,
- Od nieruchomości do 31 stycznia,
- Brak deklaracji skutkuje wszczęciem postępowania podatkowego i wydaniem decyzji określającej.
Termin rozpatrzenia sprawy:
- Zobowiązanie powstaje po stronie wnioskodawcy z mocy prawa.
- Obowiązuje zasada samoopodatkowania - organ podatkowy sprawuje funkcję kontrolną w zakresie formalnym, merytorycznym, rachunkowym.
- Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Tryb odwoławczy:
- W przypadku wydania z urzędu decyzji określającej wysokość zobowiązania odwołanie składa się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu za pośrednictwem Wójta Gminy Zawonia, w terminie 14 od dnia doręczenia decyzji.
Uwagi i dodatkowe informacje:
- brak
Pliki do pobrania:
Deklaracja na podatek od nieruchomości DN-1.pdf (80,10KB)
Załącznik do deklaracji na podatek od nieruchomości ZDN-1.pdf (42,87KB)
Załącznik do deklaracji na podatek od nieruchomości ZDN-2.pdf (42,66KB)
DR-1 Deklaracja na podatek rolny obow. od 01.07.2019 r..pdf (70,15KB)
ZDR-1 Deklaracja na podatek rolny - przedmioty podlegaj_ce opodatkowaniu obow. od 01.07.2019 r..pdf (40,09KB)
ZDR-2 Deklaracja na podatek rolny - przedmioty podlegaj_ce zwolnieniu obow. od 01.07.2019 r..pdf (38,82KB)
Deklaracja na podatek leśny DL-1.pdf (57,87KB)
Załącznik do deklaracji na podatek leśny ZDL-1.pdf (37,48KB)
Załącznik do deklaracji na podatek leśny ZDL-2.pdf (37,36KB)
6. Zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej
Podstawa prawna:
- Art. 6 ustawy z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego w produkcji rolnej (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2188 ze zm.)
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o zwrot podatku akcyzowego.
- Faktury VAT albo ich kopie, stanowiące dowód zakupu oleju napędowego.
- Załącznik do wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej
- Odpis z KRS, jeżeli producent rolny podlega wpisowi do tego rejestru.
- Informacja z ARiMR o liczbie DJP bydła w gospodarstwie.
Opłaty:
- brak
Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Gminy Zawonia
Referat Finansowy
tel. 71 312 81 82, 71 312 81 93 w. 65
e-mail:
Termin składania dokumentów:
- od 1 do końca lutego danego roku.
- od 1 do 31 sierpnia danego roku.
Termin rozpatrzenia sprawy:
- od 1 lutego do 30 kwietnia danego roku,
- od 1 sierpnia do 31 października danego roku
Tryb odwoławczy:
- Odwołanie przysługuje w przypadku otrzymania decyzji. Odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu, za pośrednictwem Wójta Gminy Zawonia, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Uwagi i dodatkowe informacje:
- brak
Pliki do pobrania:
Wzór wniosku akcyza.pdf (871,24KB)
Załącznik do wniosku o zwrot podatku akcyzowego.pdf (205,28KB)