POST POLICJI: APEL DO MIESZKAŃCÓW POWIATU TRZEBNICKIEGO
| KOMENDA POWIATOWA POLICJI W TRZEBNICY Strona internetowa - KLIKNIJ TUTAJ |
APEL DO MIESZKAŃCÓW POWIATU TRZEBNICKIEGO
Oszuści działający metoda "na wnuczka", na policjanta", "na litość" czy też w ramach rzekomych akcji Policji zwalczających "oszustów bankowych", cały czas są aktywni. Nieustannie warto przypominać i szeroko omawiać metody wykorzystywane przez tych przestępców. Oszuści nie śpią. Cały czas wymyślają nowe metody. Kolejny raz PRZESTRZEGAMY przed przekazywaniem pieniędzy osobom, których tożsamości nie jesteśmy w stanie wiarygodnie potwierdzić. Przypominamy, że POLICJANCI nigdy nie każą wypłacać, czy też przelewać gotówki na podane przez telefon konto bankowe.
Zwracamy się z apelem, zwłaszcza do osób młodych – informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośba o przekazanie dużej ilości pieniędzy.
PAMIĘTAJMY!!!
Nie bądźmy łatwowierni, zawsze stosujmy zasadę ograniczonego zaufania, sprawdzajmy wiarygodność uzyskiwanych informacji, potwierdzajmy numery telefonów w przypadku osób powołujących się na różnego rodzaju instytucje, nie klikajmy w podejrzane linki. Pomysłowość przestępców jest ogromna, wykorzystują różne metody i socjotechniki aby uzyskać swój cel.
Skala oszustw "pod legenda" jest ogromna. Dla rozbudzenia wyobraźni jak bardzo przebiegli potrafią być sprawcy oszustw, poniżej przedstawiamy tylko kilka najczęściej stosowanych przez oszustów metod, przy użyciu których chcą nas pozbawić oszczędności i wszelkich wartościowych przedmiotów.
"NA WNUCZKA" – przeważnie sprawcy dzwonią na telefon domowy, przedstawiając się jako wnuk, wnuczka, siostrzeniec lub siostrzenica (głos w telefonie zniekształcony i starsi ludzie często myślą, iż faktycznie dzwonią osoby z rodziny). Tłumaczą "dziadkowi" lub "babci", np., że są sprawcami kolizji lub wypadku. W związku z tym proszą o pożyczenie pieniędzy w celu wypłacenia odszkodowania, by uniknąć odpowiedzialności za spowodowanie zdarzenia. Oszuści informują, że nie mogą osobiście przyjechać po pieniądze, podając jakiś błahy powód. W związku z czym wyślą po nie swojego dobrego znajomego lub kolegę. Po jakimś czasie ów znajomy "wnuczka" zjawia się w mieszkaniu ofiary po pieniądze.
"NA LITOŚĆ" – do mieszkania pukają osoby, które proszą o coś do jedzenia lub picia, twierdząc, że niedawno zmarł im ojciec, a matka przebywa w szpitalu lub też znajdują się w innej bardzo trudnej sytuacji. Starsze osoby nie zastanawiając się ani przez chwilę nad udzieleniem pomocy, przygotowują posiłek, a w tym czasie oszuści okradają mieszkanie.
"NA ORGANIZACJĘ" – oszuści, podając się za pracowników opieki społecznej, urzędu skarbowego, PCK, ZUS – u, gazowni, wodociągów czy administracji, wyłudzają pieniądze, twierdząc, iż zostało nam przyznane świadczenie pieniężne lub materialne, zwrot podatku, większa emerytura bądź renta, w związku z czym muszą coś wypełnić. Wtedy na ogół są zapraszani do mieszkań i zaczynają obserwować domowników. Potem wyłudzają fikcyjne opłaty np. na znaczki skarbowe. Czasami jednak działanie to ma na celu wskazanie miejsca, gdzie przechowujemy pieniądze. Później złodziej prosi o podanie np. szklanki wody. Nieświadoma niczego osoba idzie do kuchni, a gdy wraca, nie ma już ani oszusta, ani pieniędzy.
"OSZUSTWA ZWIĄZANE Z ZAKUPAMI PRZEZ INTERNET" – oszuści wykorzystują strony internetowe lub portale ogłoszeniowe online do reklamowania nieistniejących produktów, takich jak telefony komórkowe, bilety na imprezy czy samochody. Zachowaj ostrożność, gdy wysyłasz pieniądze w odpowiedzi na ogłoszenie zamieszczone w internecie.
"KRADZIEŻ TOŻSAMOŚCI" – Złodzieje tożsamości wykorzystują dane osobowe (np. numer PESEL, informacje o koncie bankowym i numery kart kredytowych), aby podawać się za inną osobę. Może chodzić m. in. o otwarcie rachunku bankowego, wyczyszczenie istniejącego rachunku, złożenie wniosku o zwrot podatku lub pokrycie rachunku za usługi medyczne. PAMIĘTAJMY nigdy nie podajemy swoich danych przez telefon.
"OSZUSTWA ZWIĄZANE Z LOTERIAMI /NAGRODAMI" – ofiara otrzymuje informację o wygranej na loterii, zdobyciu nagrody lub wygraniu zakładu pieniężnego oraz o konieczności przesłania pieniędzy na pokrycie podatku lub opłaty od wygranej. Ofiara może otrzymać czek z częścią wygranej, ale po jego zdeponowaniu i przesłaniu pieniędzy, okazuje się, że czeku nie można zrealizować.
"OSZUSTWA ZWIĄZANE Z WIADOMOŚCIAMI SMS / SMISHINGIEM" -
UWAŻAJ na wiadomości z ponaglaniem, zachętą do kliknięcia linku prowadzącego do podejrzanej strony internetowej lub namową do mimowolnego podania informacji osobistych, które można by wykorzystać przeciwko Tobie.
W przypadku jakichkolwiek podejrzeń prosimy o kontakt z POLICJĄ. Warto również skontaktować się z najbliższą rodziną i powiadomić ich o próbie oszustwa.
Kontakt telefoniczny:
NUMER 112
Dyżurny Komendy Powiatowej Policji w Trzebnicy: 47 87 24 200 lub 47 87 24 222
Ulotka Wzorowy senior.pdf (170,73KB)
Oszustowo na blika.mp4 (15,39MB)